معرفی و شناسایی گیاه دارویی خارشتر

درختچه ای کوچک و گسترده روی زمین که بلندی آن از نیم متر تا یک متر و فراوان خاردار است . از این گیاه ماده ی قندی به نام «ترنجبین» به خارج ترشح می شود و بهمین خاطر به آن علف ترنجبین هم گفته میشود.  حشرات بسیار کوچکی که روی بعضی از این درختان زندگی می کنند، مولّد ترنجبین می باشند. کلمه ی «ترنجبین» معرّب کلمه فارسی «ترانگبین» است. (تر یعنی تازه و انگبین به معنای عسل است). پراکندگی آن در استان یزد و کرمان و خراسان  است. در منطقه سبزوار نیز این گیاه به وفور یافت میشود .

خار شتر مدر ( ادرار آور ) ومسهل است و براي رفع خشونت سينه اثرات مفيدي دارد. روغن برگ گياه براي دردهاي روماتيسمي بسيار مفيد بوده و روغن گل هاي آن براي بواسير مورد استفاده قرار مي گيرد. عرق خارشتر براي دفع سنگ كليه ومثانه بسيار مفيد بوده ومورد استفاده قرار مي گيرد. در سوره بقره آیه 57 از شیره این گیاه یعنی ترنجبین با نام " منٌ " یاد شده است . بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند.

و عکس های زیر که خودم آنها را گرفته ام  یک بوته یک متری از گیاه خارشتر است که در فصل گل دهی آن که بهترین موقع برای عرق گیری است را نشان می دهد .

و این نیز تصویری از گلهای ریز و صورتی رنگ گیاه خارشتر و حشره ایکه گیاه را مستعد تراوش شیره ترنجبین مینماید .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 11 تير 1393برچسب:خارشتر, سبزوار, ترنجبین, علف ترنجبین, | 23:43 | نویسنده : جلال سبزوار |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.